Spørsmål:
Hei! Da jeg fødte de andre to ungene mine holdt jeg meg hjemme lengst mulig og hadde 8 og 9 cm åpning da jeg kom på sykehuset. Brukte ikke klyster. Denne gangen har jeg også mest lyst til å være hjemme lengst mulig og lurte derfor på om jeg kan ta klyster hjemme, og om så når bør jeg ta det? På forhånd takk for svar. Elisabeth Johanne

Svar:
Så flott at du gjorde så mye av jobben hjemme i ro og fred! Jeg vil tro at du kan anbefale det til flere?
Men, hvorfor vil du har klyster denne gangen?
Kvinnekroppen må ikke hjelpes til å tømme tarmen i fødsel. Er det avføring i endetarmen kommer den ut helt naturlig når hodet også presses ut.
Om det er dette du ønsker å forhindre når du skal føde igjen kan du kjøpe et lite engangs klyx på apoteket og ta det i startfasen på fødselen.
Lykke til!
Hilsen Monica.