Spørsmål:
hei, er 19år og venter barn (uke 26) Gleder meg selvfølgelig masse, men gruer meg veldig til fødselen, som sikkert mange gjør! Jeg lurer på om alle blir klippetl opp under fødselen, eller om de fleste/færreste blir det?
Også har jeg et spør. ang. ridning under svangerskapet! Jeg har 2 hester, den ene er en unghest, så den rir jeg ikke selv lenger siden den hopper og spretter en del, men jeg lurte på om hva som kan skje om jeg rir den andre, han er litt roligere!? Også en liten ting til, jeg er alene mor (faren vil ikke ha noe med det å gjøre) Og lurer på om det er noe sted man kan ta kontakt med flere unge mødre i min situasjon? Føler meg litt alene om det! Med vennlig hilsen fra Isabel og lille jenta Angelica

Svar:
Svar: Kjære Isabel! Det er trist at du må være alene nå som du mer enn noen gang trenger støtte og oppmuntring. Jeg håper du har gode venner og familie.
I forhold til ditt spørsmål om klipping kan jeg berolige deg med at ingen klippes rutinemessig. Om det lages et lite klipp er det kun på indikasjon, det vil si at det vurderes som nødvendig eller til det beste for kvinnen og barnet.
Med tanke på ridning er det ikke på noen måte skadelig. Føler du deg komfortabel på hesteryggen med en rolig og sikker hest er det ingen som kan nekte deg å fortsette. Du bestemmer selvfølgelig selv. De fleste kvinner jeg har erfaring fra slutter etter eget ønske på grunn av at magen blir for stor. Det blir rett og slett ubehagelig, og kanskje blir noen litt engstelig for å falle av. Fall kan i verste fall føre til komplikasjoner. Er man uheldig og lander på magen med en morkaken som løsner, kan det være svært alvorlig.
Med tanke på å treffe andre i samme situasjon finnes ”treffsteder” på nettet, spesielt knyttet til sider om svangerskap/fødsel/barn. For øvrig kan du ta kontakt med helsestasjonen du tilhører og spørre der. Noen har gruppe-konsultasjoner i svangerskapet der man kan treffe andre i samme situasjon. Etter fødsel dannes det barselgrupper der man kommer sammen med kvinner som har født omtrent samtidig. Bor du på et større sted kan det kanskje være egne grupper for alenemødre. Gjennom helsestasjonen kan du også få kontakt med alenemødre som har født. De kan være til god hjelp og støtte nå før fødsel. Familierådgivningskontor/sosialkontor kan være et sted å henvende seg for å få opplysninger. Noen menigheter har alenemødregrupper. AAN(alternativ til abort Norge) kontorer rundt om i landet har diverse tilbud.
Bruk fantasien og snakk med kvinner du møter på din vei. Det er flott å se hvordan kvinner kan ta vare på hverandre. Lykke til videre! Ta godt vare på deg selv og lille Angelica.
Hilsen Monica.