Spørsmål:
V et ikke helt hvor jeg skal begynne. Men vil ikke si at jeg har fødsels angst,men er mere redd for smertene og hvordan de kjennes?Er til vanlig veldig overfølsom på smerter og kroppen,men er nok mer overfølsom på det uvitende,hvofor det er vondt,hva kommer det av?kan det være farlig?Samtidig som jeg egentlig ikke er så pysete.så lurer på hvordan dette vil slå ut under fødsel?Har du oen gode ord om fødselen og hvordan smertene kan takles bedre og hvordan de kjennes?Er rett å slett nysgjerrig og redd for å ikke takle det.

Svar:
Det er helt naturlig å være redd og grue seg til fødsel, særlig første gang. Det er noe du ikke har gjort før, alt er ukjent og kan virke skremmende. I tillegg har ofte kvinner (og menn) fått høre mer negativt om dette store som skal skje enn postivt. Det er trist, for det finnes ikke noe større og mer fantastisk enn å føde sitt eget barn.
Jeg kunne skrive side opp og ned om dette, men mye er alt skrevet i "Fødselsboken" som du kan bestille her på babyverden.
Du kan også lese svar som ligger under fødsel på denne siden.
Jeg vil også anbefale at du tar spørsmålene opp med jordmor du går til kontroll hos. Hun kan utdype og gi dge nyttig informasjon og kunnskap.
Et svangerskapskurs er også en god investering.
Det viktigste i fødsel i forhold til smerte er at denne smerten ikke er verken farlig eller unormal. Vi omtaler den som en positiv smerte: du kjenner årsaken til den, den kommer og går, og den fører til et RESULTAT!
Klarer du å puste dypt og rolig, jobbe sammen med rien, og være i bevegelse er du langt på vei.
Ønsker deg en flott fødsel.
Du kan selv påvirke din innstilling til fødsel og velge hvordan du vil ta utfordringene: står i det eller gi deg over og kapitulere.
Hilsen Monica.