Spørsmål:
Er 3 gangs fødende... Fødte et barn på 4700 gram sist gang, noe som var krevende... Fødte i vann. Det ble nevnt under fødsel at barnet egentlig var for stort til vannfødsel, er dette tilfelle...? Det kan se ut til at jeg nok en gang får et stort barn, og lurer på om jeg vil igangsette fødselen før termin...(hvis sykehuset tillater dette). I tilfelle igangsetting, kan man da føde i vann? og er det en øvre grense ifht størrelse på barnet mht vannfødsel?? Var svært fornøyd med forrige fødsel, selv om han var svært vanskelig å få ut... Jordmor sa at jeg ville få betydelig større rifter hvis jeg hadde født utenfor vann.. Kjenner det bekymrer meg litt mht barnets størrelse, ikke fødselen i seg selv!

Svar:
Disse spørsmålene må du stille til stedet der du skal føde for å få riktige svar. Hver fødeavdeling har sine rutiner, og det kan nok skille noe fra sted til sted.
Det er helt riktig at det er klare kriterier for hvem som kan føde i vann. Jeg er nesten sikker på at vannfødsel ikke tillates ved igangsetting blanet annet p.g.a. overvåkningen.Stor barn vil nok også inngå som en kontraindikasjon.
Håpe du finner ut av det i god tid før du skal føde.
Lykke til!
Hilsen Monica.