Spørsmål:
Hei, jeg er nå gravid med nr. 3 og er i uke 36. Om en uke skal jeg på kontroll for å se at barnet ikke er blitt så stort at det er fare for kaisersnitt, noe jeg ikke ønsker. Har tidligere født barn som har vært 4410g 51cm og 38cm i hodeomkrets, nr to var 4930g 54cm og 38,5 i hodeomkrets. Begge gangene har jeg gått over tiermin. Det jeg lurer på er, hva er kriteriene for igangsetting før termin? Sliter med angsten om at jeg må vente til fødselen starter av seg selv, og at babyen er så stor at den ikke kommer ut ved annen hjelp enn keisersnitt. Hva kan jeg forvente meg av sykehuset? Er de vansklige når det gjelder igangsettelse? Har også lest at de har en granse på riksen som er barn over 4800g kan settes i gang, men jeg fødte jo en på 4900g på Ullevål, skal på Ahus denne gangen. Blir lettere forvirret, men det er vel sånn det skal være.

Svar:
Det er riktig som du skriver at man er restriktiv med å indusere fødsel i Norge. Det er bevist med forskning at risiko ved fødsel reduseres når naturen for gå sin gang.
I forhold til din situasjon vil jeg tro at du vil bli tatt godt hånd om og vurdert seriøst ut fra "dagens funn", tidligere fødsler og din mentale tilstand.
Det er dessverre ikke enkelt å gi det et riktig svar på hva som er kriterier for igangsetting av fødsel. Det må vurderes i hvert enkelt tilfelle.
Lykke til med innspurten. Ta godt vare på deg selv og ikke reis hjem fra kontrollen med ubesvarte spørsmål.
Hilsen Monica.