Spørsmål:
jeg er i uke 23 og er red for å få denne ugen for tidlig. Skulle spør fra ei som er også gravid men mye lengre en meg hva hun måtte gjøre hvis det ble sat igang en fødsel og hva hun bør ungå. er det noe som kan sette fødselen i gang hun er veldig red og det samme er jeg.

Svar:
Svar: Dersom riene/veene starter tidligere enn forventet, at vannet går uten at du har rier eller du begynner å blø er det om å gjøre å forstå hva som skjer og komme seg til fødeavdelingen så rakst som mulig. Vi råder gravide til å leve som normalt, men på slutten av svangerskapet kan det være lurt å hvile seg mye, sove rikelig og følge det kroppen forteller deg. Det er vanlig å føle seg trøtt og sover mye på denne tiden. Snakk med jordmor/legen du går til kontroll hos om det er grunn for deg til denne bekymringen. Be om råd.
Lykke til videre! Ta gode vare på dere! Hilsen Monica.