Spørsmål:
Hei Lurer på å føde hjemme. Er det noen økt risiko ved det? Jeg har født en gang før. Dette var en normal fødsel uten komplikasjoner. Jeg har ikke hatt noen komplikasjoner i svangerskapet verken nå eller tidligere.

Svar:
Etter en nøye utvelgelse gjennom svangerskapet der alle med risiko lukes ut, er hjemmefødsel et fint og trygt alternativ. Du som har født før, er frisk og rask og med et ukomplisert svangerskap/fødsel har det beste utgangspunkt.
Jordmødre som tar på seg hjemmefødsler gjør en nøye vurdering av kvinnene som ønsker et slikt tilbud.
De snakker med partneren, skriver en kontrakt, der parene forplikter seg til å "følge jordmor anvisninger" . Det kan f.eks. skje at jordmor underveis i fødselen bestemmer at de likevel bør dra inn til fødeavdelingen, noe som av og til skjer. De fleste som velger hjemmefødsel føder imidlertid hjemme, og er svært fornøyd.
Lykke til med en spennende prosess. Håper du får det til som du/dere ønsker.
Hilsen Monica.