Spørsmål:
Hei,jeg lurer på en ting.Under fødselen,hva viss jeg må på do..og når jeg skal presse,er det jo flaut om det kommer urin eller avføring..er det bare å gå på do eller?dumt spørsmål kanskje,men jeg aner ikkje for dette er første gangen jeg skal ha baby. Dette bekymrer meg litt.Håper på svar.

Svar:
Svar: Spørsmålet ditt er ikke dumt, og du er ikke alne om å ha slike tanker i hodet.
De fleste kvinner vil nok ha tømt blæren før de starter å trykke. Der det likevel er urin i blæren hender det at det siver litt urin under trykkingen. De som har epidural bedøvelse blir ofte kateterisert i fødsel. Dersom det likevel er urin i blæren når kvinnen trykker vil dette helt naturlig bli presset ut.
Dersom det er avføring i endearmen vil også dette helt naturlig tykkes ut når barnet fødes. Ved innleggelse i fødeavdelingen tilbys kvinner et lite klyks blant annet for å tømme tarmen.
Du må for all del ikke slutte å spise eller drikke!!
Lykke til med din første fødsel! Det er både spennende og fint å føde.
Hilsen Monica.