Spørsmål:
Jeg er nå i uke 39 og kjenner jeg er veldig sliten. Når jeg snakker meg min lege om at nå er jeg sliten og gruer meg sånn til å skulle føde så sier han bare at det er bra å grue seg. Det samme sier min jordmor. Men det hjelper ikke akkuratt at dem sier at det er normalt å grue seg og at det eneste man kan gjøre er å forberede seg på best mulig måte. Jeg har også fått hørt at man får møte opp på sykehuset før terminen for å " bli kjent" med fødeavdelingen men hvordan gjør jeg det? Jeg sitter med så mange spørsmål og når jeg snakker med min lege eller jordmor så får jeg ikke ett godt nok svar. Så man sitter bare å stresser og klarer ikke tenke klart. Legen min og min jordmor sier at jeg bare må slappe av og kose meg resten av denne tiden men hvordan er det mulig? Sykehus-skrekk og sååå mange spørsmål inni meg. Har du noen tips om hva jeg kan gjøre? Føler at jeg er den eneste som har det sånn. Er det normalt?

Svar:
Det er trist å høre at du ikke får svar på spørsmål eller hjelp til å samle tanker som kunne være med å redusere stresset.
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med fødeavdelingen direkte siden det er så liten tid igjen til du skal føde. Skriv gjerne opp på en lapp det du ønsker å ta opp med dem. Vær ærlig om hvoran du har det og be om litt ekstra tid når dere avtaler tid for omvisning og samtale.
Om du ikke har fått tilsendt fødselsboken fra Babyverden vil jeg anbefale deg den på det sterkeste. Les den og du blir tryggere. Det blir du fordi du kan lese om hva som skjer og hva du selv kan gjøre. Avspenning og dyp, rolig pust er et redskap du selv kan bruke. Jeg lover at det virker!
Du er ikke den eneste som har det slik.
Det er imidlertid veldig trist at denne hendelsen som rommer så mye GLEDE skal være forbundet med så mye angst og smerte.
Ønsker deg en flott fødselsopplevelse!
Hilsen Monica.