Spørsmål:
Jeg er nå gravid i uke 38, og aldri har jeg følt meg i verre form. Kroppen er rett og slett tung og ødelagt. Jeg har fra før leddgikt og astma, har gått på cellegift for leddgikten. Heldigvis ble jeg bedre i graviditeten, men nå klarer jeg ikke mer. Leddene verker pga belastningen og jeg nærmest gråter hver gang jeg skal ut av sengen på morgenkvisten. Jeg klarer ikke sove godt lengre, og sover vel kanskje 4-5 timer pr. døgn.. Jeg er så skakk kjørt psykisk av dette nå at jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.. Hodet verker konstant, jeg er kvalm og dårlig og trøtt. Men klarer ikke å sove. Det er ikke det at jeg må på do, eller ikke finner stillinger å sove i, jeg har ikke så veldig store problemer med dette da jeg har gode stillinger, og sovner med engang jeg har vært på do. Men det er en forferdelig dårlig søvn, og jeg våkner hver dag trøttere enn hva jeg var når jeg la meg. Det begynner å bli en belastning, og jeg angrer nesten på hele greien.. Er så redd for å få fødselsdeprisjoner pga jeg er så sliten.. Har slitt mye med depresjoner fra før av. Kan jeg søke om igangsettelse, eller må jeg risikere å gå 5 uker til? (Sittes igang 3 uker over termin her)

Svar:
Av og til går luften fullstendig ut av ballongen. Jeg opplever at det har skjedd med deg nå. Slik du har det nå skal ikke kvinner ha det på slutten av sitt svangerskap.
Jeg vil råde deg til å ta dette opp med jordmor/fastlegen. De kan henvise deg til fødeavdelingen for en konsultasjon. Det er viktig at det kommer frem hvordan du har det. Du kan evt. sende med et brev selv. Ta gjerne med deg partner til kontrollen og forbered deg godt (evt. huskeklapp).
Det er selvfølgelig gynekologene som bestemmer hvilke avgjørelser som skal tas, men kvinner har også medbestemmelsrett over egen kropp.
Ønsker deg det beste og håper du blir tatt godt vare på!
Lykke til!
Hilsen Monica.