Spørsmål:
hei jeg fødte mitt første barn en mnd før termin,vi hadde sex kvelden før baby blei født....kan det ver grunnen til fortidlig fødsel? hva kan grunnen ver hvis ikke? håper du kan svare for jeg lurer veldigt på dette takk for svar:)

Svar:
Det er svært vanskelig å vite hvorfor noen barn fødes tidligere enn forventet. Det kan handle om infeksjoner, barnet, kvinnekroppen eller samspillet mellom barn og kvinne.
Det er helt vanlig med sex i svangerskapet helt frem til fødsel. Vi tror at sæd kan påvirke en moden mormunn.
Om din mormunn var moden eller ikke i uke 36 får du nok aldri vite (om ikke du hadde vært til vaginal us samme dag).
Noen kvinner føder før terminen ved hvert svangerskap.
Hilsen Monica.