Spørsmål:
Hei, jeg venter mitt andre barn om 2-3 mnd. Etter første fødsel tok det lang tid før jeg klarte å snakke om opplevelsen uten å begynne å grine. ikke fordi jeg husker de fysiske smertene, men fordi jeg var så redd for at det ikke skulle gå bra, da jeg følte at jordmor og lege som var til stede stresset. alt gikk bra, og jeg var på ettersamtale noen mnd senere og fortalte hva jeg syns var vanskelig. jeg blei anbefalt å ha en samtale om en ny graviditet blei aktuelt. når jeg blei gravid andre gang følte jeg meg pluttselig så sterk, og syns ikke lenger at en tanke på fødsel var problematisk. men nå, de siste ukene begynner jeg å gråte bare jeg tenker på det, og samtidig VIL jeg tenke på det, oppsøker informasjon om fødsler på internett osv. men jeg orker ikke å samtale med noen. jeg begynner bare å grine. og så er jeg så redd for at de ikke har kontroll. for ved første fødsel følte jeg at jeg ikke blei hørt og at jeg stort sett var alene. så nå veit jeg ikke helt. jeg vil være sterk, jeg er jo ,og skal bli mamma. og jeg er ikke redd for de fysiske smertene. jeg veit ikke om noen vil forstå. og kanskje er det bare hormonene som gjør at jeg blir lei meg av å lese, tenke og snakke om fødsel nå pluttselig? sånn er det: jeg gråter bare jeg skriver disse tankene.

Svar:
Når jeg leser brevet ditt forstå jeg hvert ord av hva du forteller. Det vil alle andre både jordmødre og fødselsleger også gjøre.
Du vil være sterk, og jeg oppfatter deg som det. Du ER sterk! Men for å være sterk må man også være svak, - og det er du også innimellom. Ambivalensen høre med i svangerskapet. Den ene dagen vil man føde, man føler seg sterk og klar, neste dag vil man det absolutt ikke.
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med stedet du skal føde. Dette kan jordmor/legen evt. mannen dim hjelpe deg med. Du bør  be om en dobbeltime. Gjerne skrive på forhånd det som ble så galt sist og det som du vil snakke om nå. Ta mannen din med til samtalen slik at han kan være med å hjlepe deg til å få frem det som plager deg.
Det gjør ingen ting om du gråter. Bare gråt du - ta den tiden du trenger, og vit at de rundt deg har tid til deg.
Gråten er viktig for oss. Den  hjelper oss med alle følelser som vi ikke alltid klarer å sette ord på. Gråten gir oss en mulighet til å få løsnet litt på det som kan plage oss
Det er svært viktig for kvinner i fødsel å vite at de vil blir hørt og sett. Det er en rettighet du har. Om du skriver ned hva du ønsker deg for denne fødselen, kan alle lese og være informert før de evt. kommer inn på fødestuen til deg.
Dette er svært vanlig at vanskelig ting kommer opp i dagen igjen når det nærmer seg  tiden man begynner å tanke fødsel. Dette dreier seg nok mer enn hormoner.
Har du en hyggelig jordmor/lege som du kommuniserer godt med bør du ta dette opp med dem.
Ta godt vare på seg selv, og stol på at det er mange andre som vil hjelpe deg.
Ønsker deg en flott fødsel!
Hilsen Monica.