Spørsmål:
Hei Hei.. har sendt dette spørsmålet før men fikk ikke no grei tilbake mail. Lurer litt på fødestillinger. Er 23 uker på vei og begynner å tenke litt til fødselen. Hvilke stillinger har vi å velge mellom? Det jeg kan si at det føles ikke riktig for meg å føde i stolen. Den mest vanlige. Klarer ikke å sitte der for lenge, på under-søkelser så får jeg veldig fort krampe i begge beina mine(leggene) alltid hatt problemer med det. Håper du kan svare på detta og ikke be meg lese fødselsboka. Der står det ikke om no sånt. Vennlig hilsen Therese

Svar:
Du kan velge selv hvordan du vil føde; hvilken stilling du vil innta når barnet ditt skal skyves ut. Det vil si at du kan stå, sitte på huk, ligge på siden, stå på alle fire, bruke saccosekk, ligge i en vanlig seng, bruke fødekrakk eller fødestol.
Det er opp til deg.
Ofte kan det være slik at den stillingen man har tenkt å føde i kan oppleves ubehagelig når man først kommer så langt. Det vil si at du bør være åpen for nye muligheter og prøve deg frem. Er det liten fremgang i fødselen vil vi ofte oppmuntre kvinner til å finne stillinger der de får hjelp av tyngdekraften.
Lykke til! Håper du får en fin fødsel.
Hilsen Monica.