Spørsmål:
Hei. Nå er det bare 2 uker igjen til terminen, og fødselsangsten har nådd toppen. Hadde en VOND opplevelse med første fødsel.Jeg vet at jeg ikke ble tatt hånd om på en tilfredstillende måte av vakthavende jordmor. Har gått gjennom fødselen flere ganger med det klare budskap at jeg IKKE ønsker å se den jordmoren igjen. Dette gjør at jeg muligens blir satt kur på før terminen, da de andre vet hvordan jeg har det. Allikevel er jeg livredd. Har ikke sovet godt den siste uka. Alle tankene melder seg på natta. Har man ingen mulighet til å velge en jordmor man føler seg trygg på??? Håper på svar.

Svar:
Svar: Stakkars deg som har det på denne måten. Jeg synes det er en trist historie du forteller. Tilgi meg,- men jeg kan ikke helt forstå hvorfor du skal bli satt på kur? All forskning forteller at vi skal verne om den naturlige fødselen. Det betyr at den beste og minst risikofylte måten å føde på er å komme i gang av seg selv og ikke blande seg inn i den normale fødselsprosessen (når fødselen er i gang.)
Om du ikke ønsker å møte den sammen jordmoren, må det vel være andre og bedre alternativer enn å bli satt på kur? Kjenner du en jordmor du føler deg trygg på kan du be om å få denne jordmoren med på din fødsel. Det finnes også jordmødre som tar hjemmefødsel, kanskje kan det være et alternativ å få henne med til din fødeavdeling. Hva om fødeavdelingen har jordmødre i reduserte stillinger som kan tenke seg å gjør en avtale med deg/fødeavdelingen? Jeg foreslår for deg at du tar kontakt med avdelingsjordmor (evt. igjen) for å lete etter gode løsninger.
Håper på det beste for deg! Hilsen Monica.