Spørsmål:
Jeg får ikke snakket med jordmor før fødselen fordi jeg har prioritert å gå til lege pga manglende jordmødre i Trondheim. Nå sitter jeg med en del spørsmål som legen ikke kan svare meg på (pga tid pr samtale). Legen anbefalte meg å ta kontakt med JM, men det er ingen som har tid til meg. Og jeg vil ikke gå privat og betale.... Har du noen gode tips til hvor jeg kan finne ut om : *smertelindring *føde-stillinger Jeg har ikke bil og vet ikke riktig hvordan jeg skal komme meg til sykehuset. Dersom det er helg, er det umulig å få tak i taxi, for jeg har ikke hustelefon, bare mobil.... Sender de da ambulanse om det skulle være krise`? Jeg er førstegangsfødende og vil ikke føde hjemme..... Er veldig usikker og redd nå!

Svar:
Jeg foreslår at du tar kontakt med fødeavdelingen der du skal føde, og spør om muligheten til en samtale evt. en telefonsamtale med jordmor der du kan stille spørsmålene dine.
Det er også mye å hente på nettet, evt. snakke med andre kvinner som har født barn.
Med tanke på transport tror jeg det er liten mulighet for at du kan bli henet av en ambulanse. De brukes helst når  folk er syke eller ved ø. hj.  Er det krise får du selvfølgelig hjelp.
Du har sikkert en god venn/venninne som kan tilby deg skyss.
Lykke til! Let etter gode løsninger. Om du er alene kan en god venninnen være til stor hjelp.
Hilsen Monica.