Spørsmål:
jeg har to barn fra før,og har født vaginalt. første gang ble jeg sydd en del, og sting gikk opp. andre gang ble jeg sydd noe mindre. venter nå mitt tredje barn og gruver mest i forhold til rifter og sting. er det noe man kan passe ekstra godt på for å minske faren for mye rifter?

Svar:
Du bør si i fra til jordmor slik at hun er informert om saken og dine ønsker. Hun kan således hjelpe til og støtte hodet forsiktig ut, evt. legge en liten episoitomi(klipp) rent forebyggende om det ser ut til at du kan trenge det. Du selv kan be om veiledning når hodet og skuldre kommer slik at du bare "puster" hodet ut, og ikke legger stort trykk på for riktig å blir ferdig.
Dessverre er det slik at arrvev er minder elastisk enn vev uten arr.
Lykke til med din tredje fødsel!
Hilsen Monica.