Spørsmål:
Hei Monica:) Når min mor fødte meg, hadde hun for trangt bekken og måtte utføre et haste keisersnitt. Når jeg nå er gravid lurer jeg på om dette kan være arvelig? bør jeg undersøke bekkenet mitt og hvordan går jeg eventuelt frem for å få til det?Ps: Jeg er 21 uker gravid og har termin i sept Mvh Helle

Svar:
Det er helt naturlig at du nevner dette for jordmor/fastlegen din. De kan evt. henvise deg til fødeavdlingen du skal føde ved til en kontroll/vurdering når det nærmer seg slutten av graviditeten.
Det tas ikke røntgen av bekkenet nå som du er gravid.
Ligger barnet i hodeleie og har en normalt vekt er det sjelden et problem.
Om alt ser fint ut til terminen og du går i fødsel, vil du bli passet godt på. I tilfelle det hele trekker i langdrag eller at barnets hodet f.eks. ikke går ned i bekkenet vil du fortløpende blir vurdert i forhold til et keisersnitt.
Håper ikke jeg skremmer deg. Snakk med med jordmor om saken og hun kan gi deg utfyllende forklaringer.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.