Spørsmål:
Hei! Jeg har fått plass på ABCklinikken i oslo og gleder meg veldig til fødelsen!har ikke hatt samtale med jordmor enda, men har veldig lyst til å føde i vann, men lurer derfor på, betyr det at barnet blir født i vannet også?eller blir basseng mest brukt til rier? Det er vel aller best for babyen å komme til verden i vann? Hilsen veldig spent og nysgjerrig Maren

Svar:
Siden du har lyst til å føde i vann vil jeg tro at du får anledning til det om de har jordmor på vakt som tar vannfødsler. Det får du nok vite alt om når du skal til jordmor samtale.
Mange kvinner bruker vann som avspenning og smertelindring, og opplever det som veldig god hjelp.
Om det er stor forskjell for barnet å bli født i vann eller ikke er vel ikke så godt å vite. Jeg vil tro det er et sjokk å bli født uansett. Det handler kanskje mest om hvordan vi tar hånd om den lille når den kommer.
Lykke til med vannfødsel!
Hilsen Monica.