Spørsmål:
heisann. takk for fin spalte! jeg er en andregangsfødende, som er i svengerskapsuke 33. jeg var hos jordmor i går, og jeg har store sf-mål. Sist gang fikk jeg et stort barn, 5000g og 55 cm, m 39 cm hodeomkrets. jeg fødte normalt, men hadde vanskelig skulderforløsning. nå er SF-målet mitt 37 cm, i 33.uke. jeg ser ut til å få en like stor unge nå som sist, på sykehuset snakket de om å sette igang fødselen min 3 uker før tiden om det følger samme store målene som sist, jeg er jo større nå enn sist på samme stadiet. da jeg var hos jordmora i går, sa hun at det var store sjanser for keisersnitt.jeg vil heller bli satt igang og føde normalt,enn å gå full tid og måtte ta keisersnitt helt på slutten.kan de bestemme at jeg SKAL ta keisersnitt viss jeg ikke vil???må de høre på meg,eller er deres avgjørelser som er de endelige,selv når jeg vil føde normalt??jeg vil heller føde normalt 3 uker før...

Svar:
Jeg vil tro at du slipper denne problemstillingen med en god dialog med fødeavdelingen. Be om en kontrolltime  i god tid før avgjørelsen skal tas der dere sammen kan finne ut hva som er best for alle parter. Du har krav på å bli tatt på alvor. Det er din kropp, din fødsel og ditt barn.
SF mål alene kan ikke angi barnets størrelse. UL foretatt av kyndige personer kan gi gode vektberegninger.
Om du ikke møter forståelse på det sykehuset du har valgt å føde, er det fritt frem for deg å velge et annet sykehus.
Det er svært aktuelt i tiden å snakke om fødselskader/store rifter hos kvinner som føder store barn. En vanskelig skulderforløsning er heller ikke noe å ønsker seg verken for mor eller barn.
Slik jeg ser det taler saken til din fordel. Det dreier seg om å finne rette tdspunket for igangsetting.
Det er dessverre fordeler og ulemper knytttet til begge situasjoner, noe du sikkert er helt inneforstått med. Skal du måtte gjøre valg har du krav på så god informasjon at du kan gjøre et informert valg.
Lykke til og takk for hyggelig tilbakemelding på spalten.
Hilsen Monica.