Spørsmål:
hei=) jeg er ei jente på 22 som er gravid i 15uke.. det er sikkert dumt å tenke på dette allerede nå, men klarer ikke la være.. saken er at jeg ikke er spesielt gla i sykehus. kunne vel kanskje tenke meg å føde på sykehus pga tryggheten hvis noe skulle gå galt.. men jeg vil ikke være der etterpå.. da vil jeg hjem, så fort det er forsvarlig å reise. kan du si noe om når det er? og om hvordan det er å få event. oppfølging hjemme? blir sliten av å tenke på, og nesten grue meg til dette allerede nå.. har dessverre ingen jeg kan spørre om dette som vet noe om det, så beklager å bry deg med spørsmål..

Svar:
Det er trist hvis dette stjeler energien din.
Kanskje kan det roe deg  når du får høre om mulighetene du har.  Det er langt frem..............
Det hender kvinner velger å reise hjem  noen timer etter at barnet er født. Det kalles ambulant fødsel. Det betinger at du har hjelp hjemme. At du får daglig ettersyn/hjemmebesøk av jordmor evt. helsesøster eller andre som kan sjekke deg og barnet ditt og hjelpe til med ammingen.
Noen velger å reise hjem dagen etter fødsel, mens de fleste blir til Føllingsprøve er tatt av barnet. Velger du å reise hjem tidligere må du tilbake til sykehuset for å ta en blodprøve i barnets hæl.
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med helsestasjonen(jordmor/helsesøster) der du bor. De kan gi deg opplysninger om rutiner, muligheter for valg og hva de kan tilby deg av tjenester.
Sykehuset kan også være behjelpelig med informasjon.
Det finnes også privat praktiserende jordmødre som kan være et godt alternativ om  det offentlige tilbudet er dårlig utbygget i forhold til dine behov.
Ikke glem at føde/barselavdelingen er noe helt annet enn en vanlig sykehus avdeling.
At hjemkomsten kan bli et sjokk om man bare er usikker, ikke har fått igang melkeproduksjonen og  blitt ordenlig kjent med barnet  sitt.
At du kan se helt annerledes på saken når du nærmer deg tid for fødsel, men valgene er dine.
Lykke til!
Hilsen Monica.