Spørsmål:
Hei!! Hvorfor er det så uffateli mye fokus på dødfødsel. Eg har termin om en dag,men tror eg vil gå på overtid. Har fått vite at det blir sete fødsel og er helt på tuppa,for at ungen skal dø under fødselen fordi hodet kommer sist. Det er jo en del syke historier på nettet om dette..er helt vettskremt eg. Vi har ingen i familien som har hatt dødfødsel,krybbedød eller sete fødsel..kor stor er sjangsen for at eg er den første da...

Svar:
Det er trist å høre at du er skremt og tenker på dødfødsel nå som du snart skal føde barnet ditt.
Det er helt untaksvis at et friskt barn dør i forbindelse med fødsel rundt terminen. De som dør i forbindelse med fødsel er enten alvorlig syke, har misdannelser, er premature o.l.
Jeg vil råde deg til å snakke litt med jordmor/legen på neste kontroll. Del alle tankene
du går med og jeg vil tro at noe av redselen din vil slippe taket.Om du er redd for å føde ditt barn i seteleie, kan du evt. få keisersnitt.
Livet byr dessverre ikke på garantier.
Klarer du å stole på deg selv og kroppen din har du det beste utgangspunktet for fødsel.
Lykke til!
Hilsen Monica.