Spørsmål:
Hvor vanlig er det at barn er med på fødselen og hvor gammelt mener du et barnet bør være før det ”utsettes” for en fødsel?

Svar:
Svar: Hei Gry Hege. I vår kultur er det nok ikke så vanlig at barn er med på fødselen nå for tiden. Det var helt annerledes for noen tiår tilbake da kvinnene fødte sine barn hjemme.
Jeg vet at noen fødeavd. som har erfaring med søsken til stede under fødsel, anbefaler at barnet er 5 år. Det er sikkert flere meninger om denne saken.
Snakk med fødestedet der du skal føde og få noen gode råd. Bl.a. er det fint å ha med en ekstra person som kan være sammen med barnet. Det kan bli lange timer å vente på en fødestue. Uansett alder er det du som kjenner ditt barn og vet hva som er best for dere alle.
Lykke til! Det er en flott opplevelse for familien å være sammen om. Hilsen Monica