Spørsmål:
Jeg leser i svaret ditt til en som lurer på om ikke hun har rett til å velge hjemmefødsel, og som ikke får noe direkte svar av sin jordmor, at hun dessverre ikke har rett til å velge det, men mulighet dersom hun finner en jordmor som er "villig". Ut ifra det jeg har lest, er det motsatte tilfelle - kvinnens rett til å velge fødested og -måte, deriblant hjemmet sitt om hun ønsker det, er nedsatt bl.a. i WHOs retningslinjer for graviditet og fødsel. Kvinnen kan ikke tvinges til å føde på sykehus, og jordmor kan ikke nekte å delta ved hjemmefødsel. Dessverre er det slik at valget ofte faller bort i praksis, enten fordi helsepersonell lar være å opplyse om retten til å velge, eller fordi det ikke finnes hjemmejordmor tilgjengelig i distriktet. Altså er det sikringen av kvinnens rettigheter i form av bl.a. ressurser, samt helsepersonalets vurdering av sine personlige meninger som viktigere enn kvinnens rett til å velge, som hindrer kvinner i å føde hjemme - ikke deres "manglende rett". http://www.baby.no/helse/fodsel/hjemmefodsel/ http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/hjemmefoedsel.php

Svar:
Takk til deg Layla!
Det er helt riktig at ingen kan tvinge kvinner til å føde på sykehus. Kvinner kan selv velge hvor de vil føde barna sine, og hvordan og med hvem.
I Norge har vi ikke et godt utbygget tilbud om hjemmefødsel, heller ikke opplever vi en faglig enighet (enda) om forsvarlighet knyttet til hjemmefødsel. Dette og mye annet som bl.a. et langstrakt land med lange avstander til sykehus og streng seleksjon gjør at retten til å velge å føde hjemme ikke er en reell rett for alle.
WHO retningslinjer er bare retningslinjer, (ikke lovfestet) som vi kan velge å følge eller ikke.
Hilsen Monica.