Spørsmål:
Hei Monica. Jeg er gravid i uke 32, og på ktr hos jordmor har jeg fått høre at det er en ny obligatorisk prosedyre jeg skal bli "utsatt" for etter fødsel. Dette gikk ut på at idag skal alle få en sprøyte for å få fortgang i livmor-sammentrekningene e.fødsel.Denne vil jeg ikke ha! Min første fødsel gikk fort, og jeg hadde endel etter-rier og følelsen av å miste mye blod, det kom nesten ingenting u. fødsel.Dette var skremmende. Hvorfor må jeg ha en sprøyte jeg ikke trenger? skal ikke naturen få jobbe for meg? Jeg ble så provosert.Kan man nekte?

Svar:
Jeg vil råde deg til å ta saken opp med jordmor igjen for å sjekke om du har oppfattet det hele riktig.
Om det er slik at sykehuset ønsker å innføre en ny rutine eller gjøre en us. der noen får og andre ikke får et medikament etter fødsel som stimulerer livmoren til sammentrekninger , kan du uansett reservere deg. .Det er din kropp og du bestemmer, - i alllefall om alt er normalt og du ikke blør mer enn vanlig.
Dersom man blør rikelig etter fødsel fordi livmoren ikke trekker seg sammen som den skal, er det viktig å få den til å gjøre det.
Det er imidlertid helt riktig som du skriver at kroppen selv sørger for dette, særlig ved hormonutskillelse ved amming.
Lykke til med innspurten!
Hilsen Monica.