Spørsmål:
Jeg lurer på om jeg kommer til å merke når vannet går? Jeg har hørt at det kan kommme litt og litt. Hva om jeg ikke skjønner hva som skjer, for når hodet ikker er festet kan det jo være farlig?

Svar:
Svar: Hei snart mamma.
Jeg er helt sikker på at du vil merke det. Kommer fostervannet dråpevis vil du merke at du blir fuktig/våt i trusen. Skifter du truse blir den også våt. Kommer det derimot som en god skvulp, rennende eller med følelsen av noe som virkelig brister, er du ikke i tvil.
Fostervann har dessuten en spesiell lukt. Det lukter ikke syrlig utflod eller urin, men vammelt.
Faren ved vannavgang og bevegelig hodet er svært overdrevet. Tenk på alle jordens kvinner som starter fødselen med vannavgang uten å vite om barnets hodet er festet eller ikke.
På flere og flere sykehus får kvinner faktisk reise hjem (til neste dag) med vannavgang enda hodet ikke er festet. Dette gjøres med respekt for ikke å forstyrre den naturlige fødselsprosessen. Kvinnen gis en sjanse til selv å komme i gang med rier.
Vannavgang og bevegelig hodet kan helt unntaksvis være farlig ved f.eks en flere gangs gravid kvinne med mye fostervann, stor  mormunnsåpning og barnets hodet ”dansende ” over bekkeninngangen. Dette er imidlertid en helt uvanlig situasjon.
Lykke til med eller uten vannavgang. Hilsen Monica.