Spørsmål:
Hei! Jeg er gravid i uke 38. Jeg var nylig hos jordmor, og hun sa at fosteret ikke hadde festet seg. Jeg har hørt at man skal ligge flatt dersom vannet går og fosteret ikke har festet seg, stemmer dette?? Glemte å spørre jordmoren min om det. Håper på raskt svar;)! Mvh Sigrid

Svar:
Det er helt riktig at man tenker seg at navlesnoen kan komme i klem om hodet ikke har feste seg og vannet går. Av den grunn får kvinner ofte råd om å ligge flatt.
Nå er det imidlertid svært sjelden at førstegangs fødende går rundt med så stor mormunns åpning at dette kan skje rent praktisk. Når vannet går fører det også ofte til at hodet kommer lengre ned og fester seg.
Tenk hvor mange kvinner rundt om i verden som ikke vet om  barnets hode er festet eller ikke når vannet går? Om dette hadde vært ren trussel, ville vi nok ikke ha overlevet som art.
Men, - for oss priviligerte som kan velge, har tilgang på kunnskap og informasjon er bare det beste godt nok.
Lykke til!
Hilsen Monica.