Spørsmål:
Hei. Med min sønn fikk eg vannavgang akkurat rundet uke 37, og eg hadde ein rask fødsel, 5 cm til barnet var ute på 45 min. Det eg lurer på er vel egentlig om sjansen er stor for at det samme kan skje neste gang også? Må legge til at det samme skjedde med min mor også ved hennes fødsler ( lurer på om eg har arvet det ) Dette bekymrer med siden det ikkje er så vanlig at hodet fester seg så tidlig ved andre barn og eg er redd for at navlestrengen kan komme rundt hodet.. Blir veldig glad for svar!

Svar:
Jeg vet ikke om det er gjort studier på "fødselstart", men jeg har aldri lest eller hørt noen snakke om dette emnet i forhold til ditt spørsmål.Tror det er mer tilfeldighter enn disposisjon hvordan fødselen starter. Men,- man kan aldri vite. Det er jo heller ikke så mange måter en fødsel kan starte på ...........
Det er liten sjanse for at navlesnoen skal komme i klem om vannet går og hodet ikke er festet. At navlesnoen ligger rundt barnets hodet er derimot ikke uvanlig. Det har ingen ting med vannavgang å gjøre.
Snakk med jormor om dette fremdeles er uklart.
Lykke til med neste fødsel!
Hilsen Monica.