Spørsmål:
Hei! Jeg har hatt store problemer med jomfruhinnen min, og måtte etter 2 år med alt mulig annen prøving få den snittet opp under narkose. Etter dette tok det over et halvt år før jeg klarte å ha samleie..tro meg, jeg prøvde! Jeg er fryktelig sensitiv der nede, jeg klarer ikke per i dag å bli fingret el noe, men sex med samboeren min går helt fint, men ikke for mange dager i strekk.. blir veldig fort sår, og da er alt bare vondt. Jeg skal snart føde og er liveredd for at det ikke skal gå... Kan alt dette med underlivet mitt påvirke en vaginal fødsel..? Føler jeg ikke får noe svar fra jordmor, blir ikke tatt seriøst, får bare ett "nei, det har ingenting å si". Men jeg er virkelig liveredd!

Svar:
Jeg forstår godt din redsel og jeg synes det er all grunn til at du skal bli tatt på alvor med din historie. Jeg vil ikke tro at det rent fysisk skal være et hinder for at du kan få en flott fødsel, men jeg vet at det er svært viktig for kvinner i fødsel at de blir hørt, sett og tatt på alvor.
Jeg vil foreslå for deg at du ber jordmor henvise deg til en samtale på fødeavdelingen der du skal føde. Til denne konsultasjoen bør du lage et brev der du skriver ned hva som er viktig for deg, evt. ønsker du har for fødselen, og legger dette i journalen. På den måten kan de som skal ta deg i mot når du kommer inn for å føde være forberedet og du slipper å fortelle om igjen.
Lykke til med forestående fødsel og god egenomsorg.
Hilsen Monica.