Spørsmål:
Hei. Jeg hadde en fin fødsel med mitt første barn som jeg fødte vaginalt. Min andre fødsel derimot var en helt annen opplevelse som endte med hastekeisersnitt etter mange timer med tøffe rier hvor hodet til barnet var feilstilt og ikke kom nedi bekkenet. Jeg opplevde mye redsel i disse timene da jeg kjente at noe var galt uten å kunne sette ord på hva. Jeg har slitt mye med denne siste opplevelsen i ettertid, gikk til samtaler og ønsket i lang tid å ikke få flere barn grunnet dette. Idag er jeg gravid igjen, 31 uker, og har vært innstilt på vaginal fødsel.Nå har jeg imidlertid lest at det er en viss fare for at livmoren kan revne ved en vaginal fødsel etter tidligere keisersnitt. Slik jeg forstår vil dette overvåkes nøye under fødselen, men dette har begynt å plage meg. Jeg er så redd for en ny fødselsopplevelse med usikkerhetsmomenter som gjør meg usikker og engstelig. Jeg ønsker å føle meg trygg, men gjør ikke det pr. idag. Jeg vingler mellom å ville ha et nytt keisersnitt og ville prøve vaginal fødsel. Jeg har opplevd begge deler og vet at et keisersnitt krever lengre rekvivalenstid enn en vaginal fødsel. Kan du hjelpe meg med noen råd?

Svar:
Jeg forstår godt din bekymring når man leser hva som kan skje, men om du skal gjøre et valg er det mye større sjanse for komplikasjoner ved et keisersnitt enn hva du utsetter deg for ved å velge å føde vaginalt etter et keisersnitt.
En livmor med et arr etter et keisersnitt er selvfølgelig ikke det samme som en livmor uten arr. Livmoren er imidlertid en muskel,- og om du tenker på annen type muskel som sys vil du se at det er liten forskjell før og etter i forhhol til styrken.
En vaginal fødsel etter et keisersnitt vil alltid passes godt opp der fremgangen kontinuerlig vurderes.
Jeg vil råde deg til å ta saken opp med fødeavdelingen der du skal føde. Snakk med jordmor på kontrollene og få mer utfyllende info.
Vil forøvrig minne om at det alltid vil være en viss utrygghet knyttet til livet vi lever, også når vi skal føde. Det er bare slik det er. Vi må tørre å leve på samme måte som vi må tørre å føde.
Det er underlig at vi tør å kjøre bil!
Ønsker deg alt godt og håper du unner deg en fin fødselsopplevelse igjen!
Hilsen Monica.