Spørsmål:
Kjære Monica.. Jeg er i uke 35 og har fått meg noen fæle utpåliggende hemoroider. Den ene ligger ned mot skjeden og er "festet" i mellomkjøttet. Legen prøvde å tømme denne sist jeg var på kontroll, nå er den ganske hard, men ikke vond lenger.
Mitt spørsmål til deg er som følger: siden denne nå henger fast i mellomkjøttet, øker dette muligheten for at jeg revner under fødselen? (Den stiver på en måte av området). Jeg har hatt en fødsel for 9 år siden, uten tilsvarende problem og heller ingen revning.

Svar:
Svar: Hei Pernille!
Det er ikke lett å uttale seg om noe man ikke selv har sett, men jeg kan dele noen tanker med deg.  Jeg tror ikke hemoroiden kan være ”festet” til mellomkjøttet, i alle fall ikke hvis de kommer fra endetarmen. Hvis du mener at de befinner seg i mellomkjøttet, er det en mulighet for at det kan være åreknuter. Siden legen din har sett på dette, kan du spørre han igjen om hvor de egentlig sitter og hva han vurderer det til å være. (Hemoroider er også åreknuter, men siden de sitter i endetarmen kalles de hemoroider.)
Om dette vil være medvirkende til om du revner eller ikke, er vanskelig å gi deg et godt svar på. Jeg tror ikke du vil revne lettere nå. Det er to forskjellige ting på en måte. Du kan være helt trygg på at jordmor vil passe godt på  akkurat dette i fødsel. Du kan nevne det selv når du kommer inn for å føde, slik at det blir notert. Det er dessuten svært bra at du ikke revnet forrige gang. Det taler også for at du ikke vil revne denne gangen.
Noen kvinner masserer mellomkjøttet nettopp for å forhindre at  de revner. Kanskje er det en ide? Babyolje kan fint brukes. Lykke til videre. Håper ikke dette blir veldig plagsom for deg. Hilsen Monica.