Spørsmål:
Hei ! Jeg er nå i uke 36 , og babyen i magen har snudd seg rundt og ligger nå på tvers med hode opp til min høyre side. ( tror vi ) Jeg skal på ultralyd for å se. Babyen har ligget med hode ned tidligere ifølge jordmor og lege ! Hva kan de gjøre med dette ? Jeg har ike noe særlig lyst på keisersnitt. Barn nr 2 lå med rompa ned mot slutten men han snudde seg 2-3 uker før fødselen. Begge fødslene har foreløpet greit. Finner veldig lite der det står om barn som ligger på ters i magen, så det hadde vært fint om du hadde noe å si om dette. Hilsen Linda

Svar:
Noen barn har bedre plass en andre i livmorhulen. De kan blant annet p.g.a. større fostervannsmengde skifte leie. Det vil si at de de kan ligge litt på skrå, nesten på tvers på en kontroll mens de på neste kan ligge i hodeleie/seteleie.
Blir barnet liggende på tvers kalles det tverrleie. Det skjer heldigvis ikke ofte, ca. 1 av 400 fødsler, og kan ikke fødes på vanlig måte.
Du har enda noen uker til å få barnet i riktig posisjon.
Lykke til!
Hilsen Monica.