Spørsmål:
Hei Sist fødsel revnet jeg mye (opp endetarm), samtidig som jeg mistet mye blod og måtte få blodoverføring. Selv om dette høres ganske dramatisk ut, så fremstod fødselen min likevel som udramatisk og helt fantastisk. Jeg hadde ikke noen forestilling om hvordan en fødsel egentlig utarter seg, og revningen kjente jeg ikke noe til. Dessuten har jeg i etterkant ikke vært plagen verken med betente sting eller ufrivillig luftavgang. Nå derimot er jeg mer bekymret ettersom jeg er gravid igjen. Årsaken er at jeg har hørt at dersom man revner igjen på samme sted, er det større sannsynlighet for at jeg får plager i etterkant. Noen sier til og med at man bør velge keisersnitt! Som du skjønner blir man jo bekymret ... Har du noen informasjon om dette.

Svar:
Jeg forstår at du tenker på dette og gjør deg noen tanker omkrig neste fødsel. Det er godt å høre at du fikk en fin fødselsopplevelse og at det hele har vært ukomplisert i etterkant.
Når du komme inn for å føde vil jordmor ta hensyn til det som skjedde forrige gang. Hun vil vurdere vevet nøye og evt. legge en episiotomi(et klipp) for sikkerhets skyld. Arrvev er som oftest mindre elastisk. Du har arrvev der du revnet.
Det er riktig som du har hørt at noen kvinner har valgt keisersnitt ved neste fødsel etter opplevelser der de har revnet mer enn vanlig(totalruptur)
Jeg vil forelå for deg at du blir henvist til fødeavdelingen deg du skal føde til en samtale time. Om du ikke fødte på samme sykehus bør du få tilsendt papirer fra forrige fødsel, slik at dere sammen kan gå gjenneom fødselsforløpet og se om det er mulig å se hva som skjedde.
Jeg håper for deg at du får en flott fødsel! Ingenting kan erstatte det.
Lykke til!
Hilsen Monica.