Spørsmål:
Hei Monika! Har lest mye om hvordan det bør være rett etter en fødsel - barnet skal være hos mor og far fra første stund. Skal ikke bade, men bli tørket og stelt av mor (dersom hun er i stand til det) og skal bli der iallefall til babyen har fått sitt første måltid. Leser også at barnet ikke skal ha flaskemelk eller smokk til amming er godt etablert slik at en ikke ødelegger for ammingen når mor og barn kommer hjem. Det jeg lurer på er hvordan det er i praksis? Hva slags rutiner har sykehusene? Er det opp til hver enkelt jordmor? Tusen takk:) Hilsen en nyskjerrig snart mamma:)

Svar:
Så flott at du har lest så mye på forhånd og vet hva du kan forvente og hva som er bra/best både for deg, barnet og pappaen.
De fleste føde-barsel avdelinger er såkalt "Mor -barn vennlige"- Det vil si at de har prosedyrer på hvordan både mor og barn skal behandles etter fødsel( som tilfredstiller krav for å bli mor-barn-vennlig.)
Du kan f.eks. sjekke på nettet om din føde-barsel avdeling er mor-barn vennlig, evt. ringe eller be om å få komme på et besøk på avdelingen før du skal føde.
Snakk gjerne med jordmor som tar deg i mot når du kommer inn til fødsel. Fortell om dine ønsker og spør om hva som videre vil skje.
Nå er det heldigvis slik at de fleste steder er svært fleksible og vil strekke seg langt for å tilfredstille kvinners ønsker og behov.
Jeg må nok dessverre også legge til at til tross for alle gode nedfelte ord kan det likevel svikte og bli personavhengig.
Mitt råd blir: Fortell hvordan du ønsker å ha det. Ikke være redd for å si i fra, og pass godt på selv.
Lykke til med innspurten!
Hilsen Monica.