Spørsmål:
Heisann. Jeg er gravid i uke 33 med mitt 3 barn og gleder meg veldig til fødselen. Det jeg helst vil unngå denne gangen er å måtte få drypp og å benytte meg at kjemisk smertelindring, jeg vil med andre ord ha en så naturlig fødsel som mulig. Er det noe jeg kan gjøre de neste ukene for å forberede kroppen bedre på fødselen, slik at den har nok energi til å gi meg rier som er så effektive at jeg ikke får behov for ristimulering?? Kan akupunktur være et alternativ? Er det noe "naturlig" man kan gjøre når fødselen starter for at riene skal få godt nok "tak"?

Svar:
Det aller viktigste du kan gjøre er nettopp hva du gjør:  Har en positiv innstilling til fødsel. Bestemmer deg for at den skal være uten innblandinger og gå på naturlig vis.
Ved å redusere stress hindrer du utskillelse av stresshormoner som dessverre virker forstyrrende på riarbeidet. Det kan derfor bli viktig for deg at du ikke kommer for tidlig til fødeavdenlingen. Den første fasen i fødsel (inntil 3cm åpning) kalles latens fasen. Her trenger kvinner ro,- ingen forstyrrelser.
Den  kan vare opptil et døgn, og gjør at kvinner har det bedre hjemme
La din fødsel ta den tiden den trenger.
Du bør finne et fødested hvor du kan få det som du ønsker. ABC- enheter eller en fødeavdeling der de har fokus på det naturlige.
Jeg vil råde deg til å snakke med jordmor som du går til kontroll hos, evt. be om en samtale på stedet der du skal føde for å få avklart om dine ønsker og behov kan i møtekommes. Du kan fritt velge hvor ddu vil føde.
Akpunktur er et godt middel å bruke som en del av den fødselsforberedende prosessen. Sjekk at akupunktøern er medlem av NAFO( har den lange utdanningen).
Ellers bør du være snill med deg selv i disse viktige ukene som gjenstår. Hvile mye, mosjonere og sørge for at kostholdet er bra. Det er ikke uvanlig at søvnbehovet øker mot slutten. La kroppen fortelle deg når den er sliten og ønsker seg en liten blund.
Håper du får en flott fødsel!
Hilsen Monica.