Spørsmål:
Hei kjære jordmor! Jeg er 33 år gammel. Dette er mitt tredje svangerskap. Jeg har termin 10. okt -06. Fødsel nr 1 forløp normalt, mens andre fødsel endte med haste-snitt, dels fordi veene ikke hadde noen effekt, men den utgjørende faktoren var vel at hånda til babyen lå først i bekken åpningen og lot seg ikke bevege derfra. Fikk da narkose. Med frykt for at jeg må gå gjennom en fødsel m rier som ikke fører noe sted,og igjen ender på samme måte som sist, har jeg dette sv.skapet v hjelp av jordmor søkt om å få et planlagt keisersnitt slik at jeg kan få være med på fødselen i våken tilstand denne gang. Nå har jeg foreløpig ikke fått behandlet min søknad. Nå leste jeg en artikkel i bam om at det kunne bli problematisk å få satt epidural hvis man hadde en tatovering nederst i ryggen pga at sprøytespissen kunne dra med seg fargestoff inn i nervesystemet. Jeg har selv en liten tatovering i form av et lite kinesisk tegn som dekker en flate med ca bredde:3,5cm og høyde:4cm midt i korsryggen. Vil denne tatoveringen være mulig å styre unna, slik at en epidural likevel kan settes? Evt hvilke andre alternativer har jeg hvis det skulle bli keisersnitt? Vil bli veldig takknemlig for å få svar på mine spørsmål, for dette er noe som får meg til å ligge våken om nettene å bekymre meg... På forhånd hjertelig takk!

Svar:
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med fødeavdelingen der du skal føde dersom du får innvilget søknaden din. Det er bare anestesilegen som kan svare deg på om det er en mulighet for å "styre unna" dersom tatoveringen er uført på innstikk stedet der epidural/spinal bedøvelsen settes.
Alternativt er det full narkose om du ønsker keisersnitt.
Jeg kan ikke la være å forstyrre deg litt. Som jordmor bryr jeg meg om kvinners liv, og vil råde deg til å tenke deg godt om. Ikke glem at et keisersnitt er en opreasjon med fare flere komplikasjoner!
Ta en prat med jordmor igjen og spør om fordeler og ulemper både for deg og barnet.
Hvorfor ikke unne seg en flott fødsel?
Hilsen Monica.