Spørsmål:
Hei Monica! Nu har jeg lest en del på nettet om Styrtfødsler og trodde faktisk det var det jeg hadde da jeg fødte min søn i år 2000.. men jeg brukte 9 timer fra ca 4 cm åpning til han var ute, så det var jo helt klart et vanligt fødsels forløp.. Men fikk vite både på sykehuset, og av legen i efter kant jeg hadde en spontan fødsel, Og lure nå på om det var fordi jeg der gikk så kort tid fra jeg hadde 10cm åpning til han var ute?? Gikk under 5 minutter fra de sa at nå var det full åpning til jeg presset han ut, vannet gikk sammen med barnet så det sa bare swush og der lå gullet.. Da var faktsik jordmor på vei inn for å ta en kop kaffe og sa at neida ville gå en stund innen han kom, da jeg sa at NÅ merker jeg hofta gi seg?! de ble så klart da de så jeg begynte å presse:0) Er dette noe jeg kan forvente denne gangen også?! isåfall bør jordmor jo vite det:0) Har Termin fredag den 26 februar! Har søkt på nettet om spontan fødsel, men finner Ingen ting om akkorat det, er det noe som skjer ofte? og hvor lenge går det vanligvis fra full åpning til barnet kommer? Rosa

Svar:
Det er svært forskjellig hvor lang tid det går fra 10 cm åpning til barnet er født. Dette vil bl.a.være avhengig av om kvinnen er første- eller fleregangsfødende, størrelsen på kvinnens bekken, muskulatur, rienes karakter, hvor sliten kvinnen er, hvor dypt barnets hode ligger i fødselskanalen,om siste dreing av barnets hode har funnet sted o.s.v.
Du har imidlertid vært heldig som ikke har måttet trykke fra 1-1,5 t - som også kan være normalt.
Om du føder på samme sykehus som forrige gang vil jordmor se i journalen din hvordan forrige fødsel var. Det er likevel alltid fint å si i fra når man kommer inn til fødsel om viktige hendelser eller ting man har på hjertet.
Lykke til med spennende dager.
Hilsen Monica.