Spørsmål:
Hei! Jeg er 22 uker gravid med barn nummer 2, fødte prematurt i uke 34 forrige gang etter vannavgang i uke 32. Fikk den gang aldri noe svar på hvorfor det skjedde men har i dette svangerskapet fått påvist streptokokk B. Har begynt å tenke at det kan ha hatt noe med det å gjøre og engster meg nå veldig for hva som kan skje denne gangen. Alt jeg leser handler om behandling under fødsel og eventuell smitte av barnet i fødsel. Det jeg er mest redd for er alt som kan skje meg og babyen før vi kommer så langt som f.eks preterm vannavgang (og kanskje enda tidligere denne gangen). Har du noen erfaringer eller gode råd?

Svar:
Jeg forstår godt din bekymring og alle tankene du gjør deg. Det er helt naturlig i din situasjon.
Som kvinne, mor, bestemor og jordmor gjennom mange år har livet lært meg at svangerskap og fødsel er blant de ting som ikke lar seg kontrollere.
Som oftest får vi heller aldri svar på hvorfor det ble som det ble.
Tidlig vannavgang og prematur fødsel er ikke uvanlig, heller ikke streptokokk B i vaginalfloraen.
Selv om du fødte prematurt forrige gang behøver ikke det samme skje nå. Alt er mulig.
Kvinner som f.eks føder i uke 37 det ene svanerskapet kan oppleve å måtte bli satt igang p.g.a. overtid i neste.
Jeg vil råde deg til å bruke dagen i dag, og gjør den til en god dag!
Gi gleden stor plass. Det er fantastisk flott å bære frem et nytt lite barn.
Ta det som kommer når det evt. måtte komme. Ikke bruk opp den vitkige energien din på bekymring.
Du opplevet vil jeg tro at det å føde i uke 34 vanligvis går greit, og har erfaringen med deg nå om det samme vil skje igjen. Det er også helt ukomplisert å gi kvinner streptokkprofylakse når fødselen starter.
Snakk med jordmor/legen om hvordan dette skal gjøres rent praktisk.
Ønsker deg en fin sommer og mange gode svangerskaps uker.
Hilsen Monica.