Spørsmål:
Hei. Etter en smertefull fødsel som ente opp i tangforløsning sliter jeg litt nå. De måtte klippe og jeg måtte sy en del sting. Det er snart 5uker siden, og jeg kan se stingene er der enda, en klump som jeg i begynnelsen trodde var hevelse begynner nå og bekymre meg. Kan det være betennelse? Hva bør jeg gjøre`?

Svar:
Kjøp ren grønnsåpe og bland til med lunkent vann. Sett deg i en litt stor balje med stumpen godt opp i et par ganger i løpet av dagen og tørk forsiktig etterpå. Jeg vil tro det renser godt opp og hjelper til med tilhelingen.
Stingene kan du etterhvert dra ut selv dersom de har løsnet. Ser du en løs trå kan du bruke en pinsett og trekke forsiktig i tråenden.
Om du ikke blir fornøyd med resultatet kan du be om en kontroll hos jordmor/lege og få en sjekk der. Det meste gror fint til.
Hilsen Monica.