Spørsmål:
jeg er nå 38 uker på vei med mitt tredje barn, og den lille driver fortsatt og snur seg fra sete- til hodeleie! Det kan være så ofte som fra dag til dag. Er dette normalt? Og hvor stor er sjansen for at han ligger "riktig" vei når fødselen starter? Her hvor jeg bor er de veldig stressa på at jeg må få snudd ham på sykehuset så fort som mulig. når de merker at han ligger i seteleie på kontroll. Jeg har allerede vært til snuing to ganger, men begge gangene har han snudd seg til hodeleie i løpet av natta og forsøket ble unødvendig.. Jeg blir veldig stressa og engstelig av dette, og tør snart ikke legge meg for å sove... Svært takknemlig for svar!!!!

Svar:
Jeg forstår din frustrasjon, men hva disse små barna i mangen gjør kan vi ikke bestemme mye over! Du spør om det er normalt? Jeg tror ikke det er vanlig, men det skjer fra tid til annen når det er rikelig med plass(fostervann/bukvegg) slik at dette er mulig. Det kan også være at barn trives best i denne stillingen.
Det er det kanskje ikke så mye å gjøre noe med nå, bortsett fra å forberede deg på en setefødsel evt. et keisersnitt om dette blir stillingen han inntar når fødselen starter.
Jeg vil råde deg til å sove og slappe godt av. Spar på kreftene som du vil trenge som tre barnsmor, og la det som skje skje.
Snakk med fødeavdelingen slik at alternative løsninger er på plass den dagen han melder sin ankomst.
Sjansen er størst for at han legger seg i hodeleie side bare 3,5 % ligger i seteleie.
Lykke til med spennende uker!
Hilsen Monica.