Spørsmål:
Jeg må innrømme at jeg gruer meg utrolig mye til jeg skal føde for aller første gang. Grunnen er så klart smertene! Så mitt spørsmål er: Kan jeg forlange å få epidural når jeg blir lagt inn på sykehuset eller må legene se an smertene jeg har?

Svar:
Selvfølgelig kan du be om epidural når du skal føde. Om fødeavdelingen på forhånd kan garantere deg det vil avhenge av flere ting.
1. Hvor stor kapasitet de har: Det er narkoselegen som setter denne bedøvelsen. Hvis det for eksempel kommer inn en alvorlig skadet person som trenger narkose, kan det være at du ikke blir prioritert og må vente til det passer dem og ikke deg.
2. Ved kontraindikasjoner til bedøvelsesformen: Et eksempel kan være at du har hatt en tidligere ryggoperasjon i samme region som bedøvelsen settes.
3. Hvor langt i fødsel du er kommet: De fleste fødeavdelinger vil at fødselen skal være kommet ordentlig i gang med en mormunnsåpning på ca. 3-4 cm.
Mitt råd er:
Sjekk med stedet du har tenkt å føde på og finn ut hvilke tilbud de har. Presenter dine ønsker og din gjerne din bekymring. Et alternativ er å sjekke flere fødeavdelinger.
Har du tenkt på andre smertelindrende metoder enn epidural?
Hilsen Monica