Spørsmål:
Hei Har en datter på snart 3 år og ønsker nå å få en til. Problemet er det att min første fødsel var helt forferdlig og ingen flott opplevelse.Når jeg tenker tilbake kan jeg føle på kroppen hva jeg gjennomgikk.Begynner også å gråte ved tanken. Alle sier att fødsel nr to aldri blir den samme,men dette kan jeg ikke forholde meg til. Hva gjør jeg??? Dette er det eneste som stopper meg.

Svar:
Det er svært trist at kvinner fortsatt får fødselsopplevelesr som "invalidiserer" livet  deres. Kvinner med slike opplevelser som deg får utført keisersnitt i dag på humanitært grunnlag. Du har med andre ord en valgmulighet.
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med jordmor som du gikk til kontroll hos, evt. jordmor/fastlege der du bor. De kan hjelpe deg med samtaler evt. henvise deg til fødeavdelingen der du fødte for samtale/gjennomgang av fødselen og hva som gikk galt? Evt. henvise deg til stedet der du skal innlegges når den tid kommer.
Det første du bør gjøre er likevel å sette deg ned og skrive alt slik du husker det. Når du begynner vil du oppdage at nye momet kommer til og du husker ting du trodde var glemt. Dette er en fin måte å få bearbeidet det hele på. Dette skrivet kan også etterhvert lages om til en søknad om et evt. planlagt keisersnitt.
Noen kvinner tør nemlig ikke bli gravide før dette er i boks.
Gledelig nok opplever også noen at redselen slipper taket i løpet av tiden som går, og vurdere ny fødsel!
Det viktige er at du blir tatt vare på nå, og blir tatt på alvor.
Ta godt var på deg selv, og vit at dette ikke er din skyld.
Hilsen Monica.