Spørsmål:
Jeg har hørt at for å ikke å revne så skal man helst la være å presse under fødselen. Stemmer dette? Har ingen unger fra før så jeg vet ikke hva man burde gjøre og ikke gjøre.

Svar:
Når du har full åpning og trykketrang er det helt naturlig og nødvendig at du aktivt trykker/skyver ut barnet ditt. Jordmor vil instruere deg i hvordan dette best skal gjøres for å unngå rifter. Det betyr at det er i den siste delen der hodet og skuldrene kommer du skal være forsiktig og redusere styrken i trykkingen evt. bare "puste" hodet ut.
Snakk med jordmor om dette når du er til kontroll. Et fødselsforberedende kurs er også en god investering for deg som førstegangs mor.
Lykke til!
Hilsen Monica.