Spørsmål:
Hei. Kan man opereres etter fødselen i undelivet? Blir det plastisk kirurgi da? Hva koster det? Og får man det dekket på noe vis om man føler at det kunne blitt "sydd" bedre nedentil?

Svar:
Det hender kvinner blir operert i underlivet hvis de har problemer med ufrivilling luftavgang eller annet ubehag etter fødsel. Dette utføres på medisinsk indikasjon og er gratis.
Om du har plager eller ikke er førnøyd med arbeidet som ble utført i forbindelse med forrige fødsel kan det være en god idè å ta opp dette nå. Kanskje kan det lett la seg fikse i forbindelse med forestående fødsel?
Nå kan ikke jordmor(eller den som sydde) belastes for dårlig sårtilheling eller "stygt" arrvev. Kvinnekropper er forskjellge. Noen kan reagere på suturmatrerialet, og det er forskjell på type arrvev som produseres. Dette til tross for nydelig jordmorarbeid.
Lykke til!
Hilsen Monica.