Spørsmål:
Hei hei... Jeg har et spørsmål ang det å få satt i gang fødsel, hva er kriteriene for dette? Jeg er 43 år og har hørt via ei svigerinne på samme alder som også er gravid at hun ikke skulle gå over termin men settes i gang dersom hun ikke hadde født til termin. Er det normal prosedyre?

Svar:
Det meste vanlige er at friske kvinner med et normalt svangerskap settes igang først 14 dager over termindato.
Normal svangserskaps lengde er 38-42 uker. Overtid regnes av samme grunn først etter 42 uker.
Kvinner ned risikofaktorer behandles alltid individuelt. Kriteriene vil således være mange.
Kvinnens eget ønske blir det bl.a. også tatt hensyn til.
Jeg vil tro at du har stor påvirkningskraft i forhold til hva du selv ønsker og føler deg konfortabel med.
To sykehus i Norge setter i gang fødsel etter fullegåtte 41 uker. De mener dette er riktigst.
Det kan være at vi vil se flere veleger å gjøre det samme etterhvert.
Medisinske sannheter finnes det få av. Det er alltid for og i mot, gevinst og ulempe når man gjøre en vurdering.
Lykke til!
Hilsen Monica.