Spørsmål:
Jeg har nå fått konstatert seteleie, og skal til Sia for å diskutere forløsningsmåte. Jeg har vært mye inne på nettet og surfet for å finne ut mest mulig om dette temaet, og de fleste undersøkelser jeg har gjort, tyder på at keisersnitt er det beste, da ca. halvparten av slike fødsler ender som regel med keisersnitt. Det er også gjort undersøkelser som viser at risikoen for babyen er mindre v/keisersnitt.
Nå har jeg hørt at de er "vanskelige" ved Sia, og at de helst ser at slike fødsler skjer vaginalt. Jeg vil gå for planlagt keisersnitt, har jeg noen bestemmelsesrett her? Jeg er ganske engstelig, og ønsker ikke å føde vaginalt når det er seteleie, min førstefødsel var en vanskelig tangforløsning, pga skuldrene satt fast.

Svar:
Svar: Ja, du har rett til å bestemme selv. Det er din kropp, ditt barn og din fødsel. Nå er det likevel lurt å lytte til fagpersonene og å høre hva de har å si. Deres viktigste oppgave er å gi deg så god informasjon og veiledning at du kan ta et informert valg.
Om du ikke er til termindato enda kan jo barnet ditt fortsatt snu seg. Har du fortalt barnet det? Kanskje du bør prøve å få den til å legge seg med hodet ned. Lykke til med prosjektet. Flere kvinner har klart det før deg.
<p>Hilsen Monica