Spørsmål:
Hei Monica! Vi har to barn,og det ble setefødsel på begge. Er gravid igjen og har fått beskjed om at muligheten for nok en setefødsel er stor. (Er enkelte mer disponert for dette enn andre?)Er egentlig ikke så redd for enda en setefødsel,da jeg følte at vi ble godt fulgt opp og ivaretatt.(På to ulike sykehus)Men jeg er redd for at jeg ikke skal rekke å få epiduralen tidsnok.Når bør den settes?Er litt stresset på dette da jeg har hørt at fødslene gjerne går fortere for hver gang,og siste fødsel kom 4t. etter vannavgang.Håper på svar.

Svar:
Svar: Noen kvinner opplever som deg at flere enn et barn legger seg i seteleie. Man antar at årsaken kan være livmorens form. Siden de to første barna dine valgte seteleie, er nok sjansen stor for at dette barnet også vil velge det samme. Men, dette er bare antagelser.
Hvis du reiser tidlig inn til fødeavdelingen bør sjansen være stor for at du skal rekke å få satt epiduralbedøvelsen. Vanlig rutine er å sette den når mormunnen er ca. 3-4 cm, men dette vurderes individuelt.
Det er ingen regel som sier at fødslene blir raskere for hver gang. Alt vil avhenge av riene kvinnen får. Med smårier som ikke er så sterke og som ikke kommer så ofte har de fleste kvinner god tid, også tredje gangen. Med sterke regelmessige rier bør man derimot ikke drøye hjemme for lenge.
Lykke til videre! Dette blir spennende. Hilsen Monica.