Spørsmål:
Hei Monica!
Har hatt to setefødsler.Venter nå barn nr.3, og lurer på om det blir setefødsel igjen.
Selvfølgelig skjønner jeg at det er umulig for deg å svare på akkurat det. Men er noen mer disponert for setefødsler?Har det en fysisk årsak? Har noen kvinner "anlegg" for dette? Eller er det slik at hvis du har hatt en setefødsel, blir gjerne neste det også?
Mange spørsmål, men jeg bare lurer litt og har ikke snakket med andre "setefødere".

Svar:
Svar: Hei Berit!
Så spennende for deg. Med to i seteleie er det nærliggende å tenke at tredje barnet også kan velge det. Generell ligger ca. 3,5% av barna med stumpen først. Når begge dine valgte seteleie, kan det godt tenkes at formen på livmoren kan være årsaken. Men, det kan også ha vært helt tilfeldig.
Er du kjent med at man prøver å snu barn som ligger i seteleie til hodeleie? Det kan være et alternativ for deg. Spør jordmor/legen du går til kontroll hos, og de kan fortelle mer om dette. Det gjøres på fødeavdelingen under kontinuerlig overvåkning av fosteret.
Lykke til videre! Hilsen Monica.