Spørsmål:
Da jeg fødte et barn for litt over 2 år siden, fikk jeg en ruptur i forbindelse med fødselen av grad 2. Jeg er nå gravid igjen, og lurer på hvor sannsynlig det er at denne riften vil revne opp igjen ved fødsel nummer 2? Bør jeg da eventuelt vurdere keisersnitt?

Svar:
Svar: Jeg tror det er liten sjanse for at riften skal revne opp igjen. Det er imidlertid mange kvinner i samme situasjon som deg som lurer på hva som er best. Jeg er ikke kjent med om det foreligger gode forskningsresultater som viser at det ene er bedre enn det andre, men jeg vil råde deg til å ta det opp med jordmor/legen du går til kontroll hos slik at de kan henvise deg til stedet du skal føde. Du kan også be om å få ut fødejournalen din, slik at alle kan se hva som skjedde. Ut fra dette blir det naturlig å diskutere saken videre.
Du har krav på så god informasjon slik at du kan foreta et informert valg.
Lykke til!
Hilsen Monica.