Spørsmål:
Jeg er nå 39 uker på vei,har i dag tiltakende "taksmerter" som spesielt kommer når jeg beveger meg,er dette tegn på at fødselen er i gang eller er det kynnere?

Svar:
Det vil nok bare tiden kunne vise. Kynnere er også muskelsammentrekninger i livmoren. De er imidlertid IKKE regelmessige.
Rier behøver heller ikke være regelmessige( i begynnelsen av fødsel), så her kan forvirringen bli stor!
Men, om det er fødsel på gang vil du ofte få flere tegn som du kan orientere deg etter.
"Takene"/sammentrekningene blir regelmessige, de vli også bli sterkere etterhvert. Det kan komme mensmurring /murrende smerter i ryggen, du kan også få smerter foran nederst i magen rundt symfysen, hyppige do besøk/løs mage, et slags "drag" nedover på fremsiden av lårene når magen trekker seg sammen og bli hard, og selvfølgelig mer presise tegn som blødning og vannavgang.
Lykke til med spennende tider! Håper du får en fin fødsel.
hilsen Monica,