Spørsmål:
Hei, jeg synes at jm's svar til kvinnene som uroer seg for kontrolltap når det gjelder feks kroppsvæsker- er litt overflatisk. Skjønner at hensikten med å svare at' dette bryr du deg ikke om når fødselen er igang etc' er å trøste - men tror ikke disse kvinnene føler at de blir tatt på alvor når de får et slikt svar. Mange glemmer ikke seg selv til tross for sterke smerter. Noen opplever svær ydmykelse fordi de kaster opp og fordi det kommer avføring og blod. Jeg har tenkt mye på dette og vil av den grunn ikke ha med meg mannen min under hele fødselen. Han skjønner dette og ville ha følt det like ubehagelig som det jeg vil. Altså hvis det var han som var i tilsvarende situasjon. Jeg lurer på når under fødselen det gjerne er slik st det kommer avføring og man brekker seg feks. Er det akkurat når man presser barnet ut og i så fall- hvor lenge varer denne fasen ? Sånn ca? Vet jo st dette er individuelt. Håper på svar da det er kjempeviktig for meg å vite mer om dette, slik at jeg kan føle at jeg har mest mulig kontroll i denne situasjonen.

Svar:
Takk for innspillet. Det flott og viktig at du deler tankene dine med oss.
Jeg beklager om jeg virket overfladisk i mitt svar. Jeg har som mål og ta alle kvinner/menn og deres spørsmål på alvor.
Personlig synes jeg det er trist å litt vanskelig å forstå at kvinner er så opptatt avå ha kontroll at de ikke engang i denne eksistensielle opplevelsen som å føde sitt eget barn, kan gi seg selv muligheten for å slippe den.
Fødsels krefter er overveldende.Kvinnens urkaft enorm.
Er hun trygg til å slippe den løs, er dette som en frigjørende prosess som stimulerer fødsel og hjelper henne videre.
Hvordan kan da dette som er en nødvendighet og en forutsetning for at barnet skal fødes oppleves ydmykende?
Hvordan kan man som kvinne og mann, mor og far til barnet som kjemper seg ut av den trygge livmoren  være mer opptatt av kroppsvæsker og egen ydmykelse enn å være levende tilstede for hverandre og hilse sitt eget barn velkommen til livet?
Det blir vanskelig for meg å forstå.
Så til dine spørsmål:
Alle kvinner kaster ikke opp i fødsel . Kvalme og oppkast er nært forbundet med sterke smerter og vil således komme i forbindelse med sterke rier.
Om kvinner får tømt tarmen ( får et klyx) når de kommer inn til fødsel, vil det ikke komme avføring når de presser ut barnet.
Dersom det er avføring i endetarmen vil den komme når hodet presses ut. Dette varer ikke i svært lang tid og skjer helt på slutten av fødselen.
Snakk med jormor om du ønsker flere detaljer.
Ønsker deg alt godt og håper du alle kvinner som kjenner seg igjen unner seg en fin fødselsopplevelse.
Hilsen Monica.